1) Feri Macfričkins:
2008-07-29 20:58:29
šak čo, byť bláznom je fajné, ja ti držím palce, lebo by som to tiež chcel na krátky čas skúsiť
p.s. skús používať alternatívne tresty ako stojka na hlave v rohu triedy, stánie na jednej nohe s jednou rukou predpaženou a druhou vedľa tela a podobne.
2) argentina:
2008-07-30 21:23:25
Uff, drsné. Drsnejšie, než sa mi predtým zdalo. Viac v maili. ;-)
3) Studentka:
2008-08-08 13:12:29
Boze moj ... Nevedela som ze si az taky idiot ako si vstci mysleli, ale mali pravdu
4) Student:
2008-08-10 18:54:47
lol
5) Student :
2008-08-10 18:57:30
totoje uplne chore vlastne ani neviem preco ste odisli
6) Viliam Búr:
2008-08-22 06:32:05
Prečo som odišiel? Pretože podmienky pre učiteľov na tejto škole sú úplne príšerné. A nie som jediný učiteľ, ktorý odtiaľ tento školský rok odišiel.
Žiaci si na väčšine hodín robia, čo sa im zachce. Spočiatku som si myslel, že je to iba na mojich hodinách, pretože počítače zvádzajú k hraniu, a pretože ste mali veľa suplovanej informatiky, takže ste si odvykli od práce. Ale potom som od kolegov zistil, že je to tak aj na ostatných predmetoch. Možno vám to pripadá výhodné, ale dlhodobo škodíte sami sebe, lebo za takých podmienok sa nedá veľa naučiť. Nedá sa vysvetľovať, ak je v triede neutíšiteľný krik. Ak od februára hovorím v každej triede, že si treba na hodinu nosiť zošity a písať poznámky, a ešte v máji väčšina žiakov zošit nemá, je mi jasné, že väčšina toho čo poviem, sa cez najbližšiu prestávku nenávratne zabudne. Preto sa napríklad celý mesiac učíme sčítať dve čísla v Exceli, a aj tak to niektorí nakoniec nevedia.
Mnohí žiaci boli vyslovene nepríjemní a konfrontační. Chápem, že informatika nemusí každého baviť. A tiež chápem, že puberťáci občas potrebujú vykrikovať. Ale slušne vychovaný žiak musí vedieť aj stíchnuť a robiť zadanú úlohu. Väčšina žiakov to zvláda, a tá menšina sa na iných školách musí prispôsobiť, lebo sa bojí zlej známky. Lenže u vás toto nefunguje, lebo každý vie, že nakoniec aj tak dostane dobrú známku za nejaký referát navyše, ktorý skopíruje z internetu. Vo väčšine skupín som mal aj žiakov, ktorí celú hodinu vykrikovali a surfovali po webe, odmietali pracovať a rušili od práce ostatných; a nedalo sa s nimi nič urobiť. Normálne sa dalo pracovať (až na tie zošity) iba u chlapcov zo sexty a u dievčat z kvinty; keby boli také všetky skupiny, rád by som zostal.
Nie som na takéto podmienky zvyknutý, a ani si nemienim zvykať. Som naučený správať sa k ľuďom slušne, a očakávam od nich to isté. Ak nie, idem preč. Mnohí žiaci boli skvelí, a bolo mi ľúto, že ich opustím len tak bez rozlúčky. Ale celková atmosféra v tej škole je niečo hrozné; a myslím si, že nielen pre učiteľov, ale aj pre žiakov, aj keď ste si na to asi už zvykli. Pár rokov som učil inde, a viem, že sa to dá aj v naprostej pohode a v priateľskej atmosfére; učenie môže byť aj príjemná zábava, len na to musia byť podmienky na oboch stranách. Prekvapuje ma napríklad, že mi aj komentáre na tento web píšete anonymne. Niečoho sa bojíte? Mňa snáď nie, veď už vás neučím; a ani predtým by ste nemali dôvod. Spolužiakov, azda za prejavenie odlišného názoru? Toto sú pre mňa čudné veci; vám zase môže pripadať čudné to, čo tu vypisujem.
V septembri nastupujem na školu, kde sú priateľské vzťahy, kde si učitelia a žiaci tykajú, kde je mnoho zaujímavých školských aktivít, a kde snáď aj moja práca prinesie lepšie ovocie. Dúfam, že to tam bude príjemnejšie, pre mňa aj pre mojich budúcich žiakov.
7) xenitos:
2008-09-06 23:31:33
Tvoju misiu ucitela sledujem uz od zaciatku a drzim ti palce. Akurat par veciam nechapem.
1) Preco si siel na tu *** skolu. Vsak kazdy vie ako to na skolach tohto typu vyzera. Snad nie kvoli lepsiemu fin ohodnoteniu ako na statnych ?
2)Ty si skoncil skolu so zameranim na exaktne vedy, preco si teda siel ucit tam kde sa to neda ani najmenej cakat. Ine je predsa ucit inf napriklad na gjh ako na obchodnej akademii. To si nepredpokladal ten rozdiel ?
3)Nechcel si ist ucit na svoju alma mater? I ked terajsia volba, je urcite lepsia ako kde si ucil.
PS: Rataj s tym ze aj tato skola je vynimocna. Vela ziakov je rozmaznanych a odmieta bezne spolocenske konvencie i ked uznavam ze su nadani. Ale aj tak vzdy sme ich porazili v sutaziach :) Avsak ziaci maju moznost zvolit si svoj smer neskor, preto ti radim ucit starsich, ktori uz vedia ze maju zaujem sa ucit informatiku.
8) Viliam Búr:
2008-09-11 01:17:20
1) Bolo to aj kvôli peniazom. Učiteľský plat pri plnom úväzku na štátnom gymnáziu mi nestačí, moje bežné výdavky ho o trochu prevyšujú. Mohol by som to teda skúsiť ako chvíľkové dobrodružstvo, ale ak by to dobre dopadlo, o to ťažšie by sa mi potom vracalo do sveta IT komercie. Alebo by som to robil na čiastočný úväzok, a doplnil programovaním. Lenže to by som sa nemohol naplno sústrediť na vyučovanie, a v IT by som si tým zase zablokoval najlepšie pozície, čím by môj hodinový plat klesol, čo je trochu hlúpe ak som tam hlavne kvôli peniazom. (IT firmy veľmi nechcú ľudí na čiastočný úväzok, hoci to podľa mňa väčšinou nemá rozumný dôvod, ba povedal by som, že part-time zamestnanci majú lepší hodinový výkon.) Učiteľský plat vyšší o 50-100% by mi umožnil dlhodobo učiť na plný úväzok, venovať sa naplno tomu, čo ma baví. Samozrejme za hentakých podmienok o to nemám záujem, ale pri nástupe mi bola škola vykreslená úplne odlišne, a zrejme som tomu príliš chcel uveriť. Boli tam však aj iné dôvody, napríklad byť štátnym zamestnancom je pre mňa ako anarchistu morálne nepríjemné; možno to znie divne, ale mne to naozaj vadí, len sa na to teraz snažím nemyslieť.
2) Predchádzajúcu učiteľskú skúsenosť som mal na gymnáziu F.G.Lorcu so zameraním na španielsky jazyk. Hodiny informatiky tam boli v pohode, žiaci dávali pozor, plnili pokyny, a aj sa niečo naučili. (Prinajmenšom dvaja skončili v IT; nechcem si nahovárať, že to bolo kvôli mne, ale teší ma predstava, že som im v tom aspoň trochu pomohol.) Neznamená to, že bol každý nadšený z toho, že musí programovať. Ale myslím si, že veci vysvetľujem logicky jasne, po malých častiach, s názornými príkladmi, bez stresu, ochotne odpoviem na otázky; takže stačí, aby bol žiak ochotný počúvať a bez problémov sa naučí, a zvyčajne je skôr prekvapený, že je to pomerne ľahké; po pár takýchto zážitkoch sa väčšinou začne na hodiny tešiť. S nadanými žiakmi je to samozrejme lepšie, ale stačí mi, keď mám ochotne spolupracujúcich žiakov. Len keď ma niekto nenechá bez prerušenia dokončiť jedinú vetu, a keď si odmieta čo len spustiť preberanú aplikáciu, tam už zázraky robiť neviem.
3) Zhodou okolností, práve som sa tam ozval, či ešte majú nejaké voľné miesto (na zvyšné 4 dni v týždni). Bolo by to krásne. Ale aj učenie na gymnáziu má svoje čaro; najlepšie by to bolo skombinovať. Veď vedieť robiť zaujímavé veci s počítačom je dobré aj pre tých, ktorí neplánujú IT kariéru. Nebolo by dobré, keby sa informatici informačne uzatvárali pred zvyškom sveta.
Nechcem sa predčasne vyjadrovať, ale z toho jedného odučeného dňa mám pocit, že sa to bude dať zvládnuť. A mladších žiakov by som nepodceňoval, lebo už mám v sekunde a tercii záujemcov o programovanie v Jave a v Ruby. Pre ľudí z iných škôl to asi znie ako science-fiction; a práve to je na tom krásne.
9) ziacka:
2008-09-11 20:53:12
pan p. preco ste sa nam nepochvalili ze pisete sci-fi a fantasy poviedky,boli ste nominovaný na pár sutazoiach a ste hostom na comics-salone?
10) xenitos:
2008-09-13 02:13:05
Ja som sa tiez vydal na drahu informatika MFF UK,Praha . No a mam tie obavy kvoli ktorym si zacal ucit. Vacsina IT biznisu ktory vidim, tak to su len robotnici 21. stor. cize lepici kodu. No a moznosti ktore vidim su:
1. ostat na skole a do vedy(VS)
2. ist ucit, ako ty (SS,ZS)
3. najst si pracu kde je to zaujimave, ale takej je malo (Google,Eset)
4. ist do biznisu, vlastna firma
11) Bývalý učiteľ:
2008-09-17 15:41:11
Veľmi sa Vám čudujem, že v súčasnej dobe ste sa dali na učiteľstvo. Skúste si učňovku, alebo priemyslovku v prvých triedach. Budete nútený dať známku na konci roka žiakom, ktorých ste videli 2 až 3 krát v roku. Lebo, čo hlava žiaka to 30000.- SK a nejaké drobné. Dúfam, že to viete. Ak nie tak ... . Sú školy, kde je zákaz dať známku ak žiak nevie.
Lebo, Citácia riaditeľa školy:"Ako môžte dať žiakovi známku zato že nevie, známku dávame zato, čo vie. Ak žiak prehlási, že nič nevie, tak sa nehodnotí." Skúste si to preložiť. Ak to aplikujete, žiaci Vás majú za debila.
12) Viliam Búr:
2008-09-18 04:03:13
ziacka -- To sú osobné veci; pripadalo mi, že hodina nie je na to, aby som rozprával o svojich aktivitách. Inak, ako sa hovorí, všetko je na webe, a Google to nájde. ;-)
xenitos -- Súhlasím. Až si založíš firmu, a budeš potrebovať človeka na niečo iné ako robenie webových stránok v PHP alebo intranetových aplikácii v J2EE, ozvi sa mi, prosím.
Bývalý učiteľ -- Z toho vyplýva, že školské známky nemajú absolútne žiadnu hodnotu. Myslím, že to bolo jasné už dávnejšie, a pred pár rokmi to objektívne dokázali testy Monitor. Súhlasím, že ak niekde vedenie nedovolí dať žiakom zlé známky, a ak žiaci nemajú vnútornú motiváciu (a takých je tam asi dosť, inak by vedenie nemalo dôvod na takýto postoj), potom je učiteľ len platený šašo. Nuž, aj o tom je slovenské školstvo; a potom sa čudujeme, prečo je vzdelanie absolventov z roka na rok horšie. Ale našťastie sú stále ešte aj školy, kde to tak nie je.
13) Kamil Kandalaft:
2008-09-30 13:45:38
Viliam, rad som cital tvoju seriu zo zivota ucitela, na tuto drahu sa totiz chystam aj ja. Vlastne iste skusenosti uz mam z lektorovania enviromentalnej vychovy a tie skusenosti su prevazne velmi dobre. Jedna sa vsak o deti predskolskeho veku a prveho stupna ZS.
.
Parkrat som mal moznost ucit aj starsie rocniky a to je ina kava. Ked studentami hadze puberta da to naozaj zabrat. Tebou spominany problem vnimam ako najtazsi oriesok v praci ucitela a je skoda ze pri vzdelavani pedagogov sa prave tejto oblasti nevenuje dostatocna pozornost.
.
Som zvedavy na skusenosti z dalsej skoly. AK napises, rad si perecitam. Nech sa dari.
Kamil
14) haluzak:
2008-10-02 07:36:17
Drzim palce do dalsieho "ucitelstva".
Len na margo tych, ktori tvrdia ze stredoskolsku informatiku a tie veci okolo toho vobec nepotrebuju alebo uz vsetko vedia, by som povedal len tolko, ze aj ja som patril na strednej aj vyske prave k tym, ktorym sa to zdalo zbytocne, nevyuzitelne a nudne...
A teraz? teraz sedim v praci, ktora sice nema s IT vobec nic spolocne, ale obezaram sa aspon po zaciatkoch programovania (Visual Basic, Java,..., po niecom o tvorbe web stranky,... Vsetko by sa mi aj v tejto praci zislo, pre zlepsenie fungovania, ulahcenie prace mne aj ostatnym okolo...
Vsetky veci, ktore sme aspon ako tak v skole naskrtli, ale mne sa vtedy pozdavali zbytocne, nezaujimave,... :) a teraz v tom vidim jednu z najvacsich zabav v zivote... :) paradox.
Naozaj sa cudujem, ze clovek s tvojimi vedomostamii skonci v skolstve. Ale urcite vies co robis, tak len vela zdaru
15) Michal Polak:
2008-10-05 02:36:43
Viliam, Tvoje donkichotstvo je mi ako vzdy nesmierne sympaticke, z Tebe asi zjavnych dovodov :) Rovnako som strasne poteseny, ze napriek svojim proklamovanym politickym nazorom v Tebe zjavne ziju aj ine hodnoty, nez u Tvojich udajnych suputnikov.
Na druhej strane mi neda nepovedat, ze ak si predpokladal, ze ucitelstvo je iba (alebo najma) o uceni, potom si sa sklamal zakonite. Niezeby by som bol byval na Tvojom mieste automaticky mudrejsi, to asi ani nie. Ale predsa len mi je (zase vzhladom na *moje* politicke nazory ;) ) jasne, ze ulohou skol je predovsetkym a najma clovekov vycepovat, vypestovat v nich zmysel pre podriadenost a autoritu, bez coho by svet v dnesnej podobe jednoducho nemohol existovat. Z toho vyplyva, ze predovsetkym o tom su naroky na ucitela.
K tomu treba priratat, ze si sa (podla vsetkeho) ocitol v triedach pubertakov, ktori sa zase zakonite proti autorite buria - co je celkom normalne, biologicky i socialne, len to akurat spominane naroky na ucitela este mnohonasobne zvysuje.
Nejake odovzdavanie poznatkov ci intelektualna interakcia su tym padom az v nejakom tretom slede. (Kolko myslis, ze si priemerny clovek pamata z toho, co sa "naucil" na zakladnej skole?) Takeho niecoho by si sa dockal mozno na dobrej vysokej skole (=takej, kde vacsina studentov nie je len kvoli tomu, aby sa mohli ohanat titulom).
Nicim z toho Ta samozrejme nechcem odradzat. Tvoje skusenosti Ta poucili lepsie, nez taketo teoreticke reci - a je skvele, ze pri tvrdo vydobytom realistickejsom pohlade to napriek vsetkemu nevzdavas. Dakujem a drzim palce.
16) Viliam Búr:
2008-11-30 00:32:09
Kamil -- Veru, mal by som napísať niečo aj o škole, kde teraz učím. Zatiaľ len stručne: je to fantastické! ;-) Asi sa u mňa prejavuje taká klasická črta, že keď sa človeku niečo nepáči, tak sa bude všade sťažovať, ale keď sa mu niečo páči, vychutnáva si to mlčky. Mal by som teda našu školu verejne pochváliť, už len kvôli tomu, že samotná myšlienka nadaných detí sa niektorým socialistom v našej vláde nepáči; možno sa čoskoro začnú na Slovensku celoplošne likvidovať osemročné gymnáziá, a naše pravdepodobne medzi prvými. No ale dúfam, že to zodpovedných ľudí prejde, prípadne že ich prejde auto, alebo niečo podobné. Inak puberta je u žiaka naozaj ťažké obdobie, ale povedal by som, že vychované dieťa je počas puberty ešte stále slušnejšie ako nevychované dieťa bez ohľadu na pubertu.
haluzak -- pozri si stránku www.kvt.sk, keď prídeš na nejaký kurz, možno sa stretneme. ;-)
Michal Polak -- je mi sympatické, ako vieš všetko otočiť na politiku. ;-) Áno, školstvo je v prvom rade o výchove poslušného človeka, najmä ak hovoríme o školstve centralizovanom do takej miery ako je to slovenské. Mohli by sme diskutovať o tom, ktorý režim za to môže, a ako zmýšľajúci ľudia to podporujú ešte dnes (viď moja odpoveď Kamilovi). Každopádne, keby si mal nejaký zaujímavý nápad napríklad na popoludňajší krúžok, ozvi sa našej riaditeľke (smnd.sk), možno by sa niečo dalo dohodnúť. Ak urobíš napríklad nejaký diskusný klub, rád by som sa naň občas došiel pozrieť. Píšem to sem skôr zo žartu, ale keby Ťa to náhodou oslovilo, myslím, že by to bolo super. Ver tomu, že by si sa tu nenudil! ;-)
17) 3csontos:
2008-12-05 02:38:14
Ahoj Vilo,
momentalne som na "volnej nohe" a tak pozeram, kde su moji byvali spoluziaci a co nevidim - Vilo isiel ucit! Nastastie som vedel, ze mas blog. Drsne citanie. Trieda, kde vsetci zrejme budu herecky, manageri (so sekratarkou), pripadne pojdu studovat na "spickovu" EUBA :-P musi byt fakt riadne susto.
Dost velka smola pre tych, ktori by sa nieco aj radi naucili, ze zopar hlucnych "mymorjadne nadanix" imbecilov (asi s prachatymi rodicmi) im asi riadne skazi sance do buducnosti. Zial, system je blby.
Mimochodom, mozno aj ja skoncim ako ucitel. Nastastie verim, ze to bude ine. Vid. John Taylor Gatto, John Holt. Zaujimave citanie pre anarchucitela.
18) 3csontos:
2008-12-05 02:49:29
To: Miso Polak
"...jasne, ze ulohou skol je predovsetkym a najma clovekov vycepovat, vypestovat v nich zmysel pre podriadenost a autoritu, bez coho by svet v dnesnej podobe jednoducho nemohol existovat..."
Neviem ako ma skolstvo niekoho vycepovat, ked zakazali tie telesne tresty. Ale zrejme nova uloha skolstva je produkovat pologramotnych, nerozmyslajucich volicov a konzumentov reklamnych kampani. Preferencie istych stran tomu nasvedcuju.
Dat ludom vzdelanie, znamena pre nich vacsiu mieru slobody. Dovol im robit tie "dolezite veci", podriadenosti a poslusnosti ich uz nauci zivot, ak sa nezacnu trochu viac zaujimat o svoju buducnost teraz.
Trochu ma desi predstava, za tym magorom bude musiet niekto platit socialku. Nastastie z mojich dani uz tieto "huncutstva" neplatim, aj ked zas platim ine. :-(
Zn: Hladam danovy raj
19) delo:
2009-01-11 17:35:46
na to ze skolstvo v SR je na rit si prisiel az teraz??
20) Lobista:
2009-01-25 01:21:47
Nuz, pravda je taka, ze u nas, na rozdiel od zahranicia, na sukromnych skolach studuju takmer vyhradne ludia, ktorych na statne skoly neprijali.
Na druhu stranu, ja si tiez pamatam, ze my sme obcas ucitelov trochu vytocili /avsak, nebolo prilis caste/. Pamatam si, ze ked to obcas nejaky vyucujuci psychicky nezvladol, rozmyslali sme stylom " vsak ma zodpovedajuce vzdelanie a trening, situacie tohto typu musi zvladat - inak tu nema co robit". Bolo to presne zmyslanie typu "ucitel je mocny a po zuby ozbrojeny nepriatel". Az na vysokej skole som si uvedomil, ze ucitelia su tiez len ludia a su tu hlavne pre nas studentov.
Preto by bolo mozno dobre, aby ucitelia v podobnych situaciach /resp. mozno rodicia ziakov/ upriamili pozornost ziakov na to, ze ucitel je tiez len clovek a ma svoje limity, a teda je na neho potrebne hladiet ako na cloveka, nie ako na stroj.
Na druhej strane, osobne antipatie vzdy boli a budu, a to plati v mladom veku obzvlast.
Zelam vela stastia v novom posobisku!
21) Maja:
2009-07-01 23:54:54
Ked som to citala, bolo by mi, ako by som citala v niecom svoj vlastny pribeh. Tiez sa koncil mojim odchodom zo skoly, v mojom pripade ale aj definitivne zo skolstva.
Kto sam neucil, nepochopi.
22) Vlado:
2009-10-22 21:04:23
Studentka: 2008-08-08 13:12:29
Boze moj ... Nevedela som ze si az taky idiot ako si vstci mysleli, ale mali pravdu.
Také krátke a také výstižné. Priamo učebnicový príklad - Viliam Búr - ako učiteľ nemá vyzerať. Tebe nedal by som učiť ani psa brechať. Totálne sebavedomý a pritom totálny pedagogický analfabet, ktorý o pedagogike nemá ani šajnu. Učiteľstvo zaves na klinec a rob niečo užitočné, napríkladať kydaj hnoj, čisti kanalizácie, alebo ešte dobre ti ide udavanie na kolegov. Učiteľovanie to je pedagogické majstrovstvo, ale tebe to nič nehovorí.
23) Viliam Búr:
2009-11-04 23:01:53
Vlado, sám budeš musieť svojho psa naučiť brechať. Ukáž mu, aké veci vypisuješ po internete a myslím, že pointu pochopí veľmi rýchlo. ;-)
Aby som sa zbytočne neopakoval, zacitujem z článku:
"Väčšinou sa hovorí o tom, čo a ako by učitelia mali alebo nemali robiť; kto je dobrý učiteľ a kto je zlý učiteľ. Pritom ten istý učiteľ, keď ho pošlete do dvoch rôznych tried, môže odučiť dve úplne odlišné hodiny."
Teraz učím na škole, kde je väčšina hodín super. Nie preto, že by som sa ja za poldruha roka natoľko zmenil. Proste je tu zdravé prostredie, kde sa dá rozumne pracovať.
(Úmyselne používam slovo "prostredie", lebo na predchádzajúcej škole tiež boli skvelí ľudia, aj medzi žiakmi aj medzi učiteľmi, ale boli to iba jednotlivci, ktorí nemali šancu zmeniť systém.)
24) Vika:
2009-12-23 20:10:18
Odkaz pre Vlada - si úplný debil, keď píšeš o Vilovi Búrovi, že je totálne sebavedomý a pedagogický analfabet. Ty si niekedy učil?! Ja áno, desať rokov a veľmi dobre Vila chápem. Okrem toho ho poznám dlhé roky aj osobne a určite by Ťa prevalcoval vo všetkom, čo dokážeš zo seba "vyplodiť" Ty. Vilo je totiž sympatický, všestranne vzdelaný mladý muž a tými najkrajšími ľudskými vlastnosťami, čo, súdiac podľa Tvojich poznámok, určite nie si. Dovoľujem si to tvrdiť, pretože som od Vila o tridsať rokov staršia.
25) Omen:
2010-02-14 02:51:40
V tých školách, kde sú problémoví žiaci asi funguje niečo ako "Broken Window Theory" efekt (Zimbardo), nie ? Nevedomky som posledných 5 rokov vyvíjal v mieste bydliska aktivity proti tomuto fenoménu a teraz neviem, či úspech, ktorý sa dostavil naozaj súvisí s týmito aktivitami, alebo sa spoločnosť nejak sama od seba zlepšila (o tomto Zimbardovom expsrimente som sa náhodou dozvedel včera) ? PS považujem za nezmysel ak sa známkuje informatika u 10 ročných detí, keď sa učitelia snažia za jeden rok naučiť to, čomu v skutočnosti sami nerozumejú (Vy ste, ako programátor, možno výnimka - ale trúfam sa staviť že Vám tiež chýba pohľad na informatiku ako základnú vedu vied, na ktorej v skutočnosti stojí všetko ľudské poznanie :) a čo im samým trvalo roky kým sa naučili (ruku na srdce - koľko Vám voľakedy trvalo zvládnutie Wordu - a to po Vás ani nechcem makrá ?) A potom syn dostane na polročnom vysvedčení sólovú dvojku z informatiky, keď si pomýli ikonu WordPerfect-u s Wordom ...
Je mi na grcanie.